برگزاری چهارمین جلسه کارگروه آموزشی استان کرمانشاه
به گزارش روابط عمومی بنیاد نخبگان استان کرمانشاه؛ چهارمین جلسه گروه آموزش استان در مورخ 20 شهریور 1401 در محل دانشگاه رازی با حضور معاونین آموزشی دانشگاه های استان، رئیس بنیاد نخبگان استان و سایر مسئولین ذیربط و به ریاست دکتر بیگلری معاون آموزشی دانشگاه رازی با هدف بررسی تاثیر آموزشگاه های علمی بر کیفیت آموزش، آسیب شناسی مدارس غیر انتفاعی و غیر دولتی در مقایسه با مدارس دولتی برگزار گردید. در این جلسه دکتر طاهر پور رئیس بنیاد نخبگان استان گفت: متاسفانه در سال های اخیر شاهد استفاده کالایی از کلمات پربسامد همچون نخبگان، مستعدین و استعداد های برتر هستیم، و وقتی هم این کلمات جنبه کالایی پیدا کنند، ناگزیر بحث منافع و انتفاع و گاهی سوءاستفاده مادی و اقتصادی هم پیش می آید و عده ای سود جو از این راه برای خود شرایط انتفاع شخصی ایجاد می کنند. دکتر طاهر پور در ادامه با بیان این که چنین رفتارهایی تنها مختص به جامعه ما نیست و در سایر جوامع نیز با نسبت های مختلف وجود دارد، بیان کرد که با تقویت بیشتر و دینامیک بحث نظارتی و قوی تر کردن آن، سود جویان نمی توانند به صورت گسترده در این حوزه فعالیت نامطلوب خود را گسترش دهند. وی افزود در بنیاد نخبگان این کلمات با احتیاط و در چارچوب سیاست ها، اهداف و آیین نامه های بنیاد ملی نخبگان و با استناد به اسناد بالادستی و سند راهبردی کشور در امور نخبگان و تعاریف استاندارد شده کار برده می شوند و کلمه "نخبه یا مستعد" به هر کسی اطلاق نمی شود، و بلکه بنا بر تعاریف انجام شده تنها به اشخاصی که داری ویژگی های خاصی هستند اطلاق می شود. اما گاهی در جامعه شاهد استفاده از این واژه ها هستیم و بعضا دیده می شود که برخی آموزشگاه ها و مدارس غیر دولتی از این عناوین برای نامگذاری خود استفاده می کنند و مشخص نیست که آیا این مدارس و آموزشگاه ها فقط مخصوص استعداد های برتر و نخبگان است و دارای مجوز لازم از نهاد های مسئول هستند و یا اساتید و معلمان نخبه در این مدارس تدریس می کنند یا نه صرفا جنبه اقتصادی مورد نظر بود و هر کس که از تمول مالی برخوردار باشد می تواند در این مدارس تحصیل کند، و لذا گاهی به ناحق در سطح اجتماع و عموم عنوان استعداد برتر و نخبگی را یدک بکشد. رئیس بنیاد نخبگان استان ادامه داد اگر استفاده از این کلمات هم به صورت کالایی رواج پیدا کند قطعا آسیب ها در شکل و شمایلی دیگر و به گونه ای دیگر به آموزش اصیل لطمه می رساند، و لازم است که دستگاه های متولی، نظارت خود را افزایش دهند.
در ابتدای جلسه دکتر بیگلری معاون آموزشی دانشگاه رازی با اشاره به گردش مالی بالای آموزشگاه های علمی افزود متاسفانه ما شاهد هستیم که در این برخی از این آموزشگاه ها به جای آموزش علم، تفکر، تعقل و تدبر در دروس، شیوه های تست زنی را به دانش آموزان یاد می دهند و آن هم با روش های غیر علمی صورت می گیرد و صدمات جبران ناپذیری را به بدنه آموزش کشور وارد کرده است و نیاز است که نظارت ها افزایش یابد.
در این جلسه هریک از حضار به بیان نقطه نظرات و آسیب شناسی حوزه های یاد شده پرداختند.
نظر دهید