کارگاه اخلاق نخبگی با حضورجمعی از مستعدین برگزار شد.
کارگاه اخلاق نخبگی با حضورجمعی از مستعدین در بنیاد نخبگان استان کرمانشاه برگزار شد.
اغلب در مواجهه با ناهنجاری ها و عوارض با سه رویکرد روبروهستیم. این سه رویکرد عبارتند از: معضل، مشکل و مساله. اغلب با بنیه حل مساله به مواجهه با معضل میرویم، یعنی با استعداد و ظرفیتی کمتر از ماهیت معضل، با توان حل مسئله به مواجهه با آن اقدام می شود. این امر می تواند موجب هدر رفت منابع و حتی ممکن است باعث بروز سرخوردگی در حل معضل شود. رویکرد علم آن است که ابتدا با دقت، معضل را به مشکل تبدیل کند، سپس در صورت لزوم سطح مشکل را به مساله کاهش داده، و در پی آن برای حل مساله راه حل مناسب، و در حد امکان کم هزینه و درخور یافت شود.
به گزارش روابط عمومی بنیاد نخبگان استان کرمانشاه کارگاه اخلاق نخبگی در تاریخ 5 بهمن ماه 1398 در محل بنیاد نخبگان استان کرمانشاه ساعت 9 صبح برگزار شد.
دکتر آوات طاهرپور رییس بنیاد نخبگان استان کرمانشاه به عنوان مدرس کارگاه ضمن خوش آمد گویی به شرکت کنندگان، حاضرین در این کارگاه را به مشاهده کلیپ با محتوای "رعایت اخلاق در کار تیمی و تیم کارآمد" دعوت کرد. دکتر طاهرپور در بخشی از این کارگاه بیان کرد: از اهداف ملی و مهم هر کشور می تواند رسیدن به قله های پیشتازی در علم و فناوری باشد. این مهم با اولویت بر اخلاق (Ethics) و حفظ نشان (Brand)، همسو با سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه (Research and Development) امکان پذیر است. برخی کشورها در دهه های گذشته تا به امروز با سرمایه گذاری گسترده در حفظ مشتریان خود با تکیه بر اخلاق و با در نظر گرفتن آن به عنوان اولویت اصلی، به پیشتازی در علم و فناوری رسیده اند. اخلاق علمی مجموعهای از آداب و اصول اخلاقی است، که قرار است توسط تمام اعضاء یک جامعه علمی (به ویژه نخبگان، خبرگان و مستعدین) در فرآیند استفاده، تولید و نشر دانش رعایت شود. این آداب یا در قالب منشورهای حرفهای مکتوب و مدون شدهاند، یا همچون «اصولی نانوشته» مورد توافق و پایبندی متخصصان رشتههای مختلف قرار گرفتهاند. ایشان همچنین به مجامع علمی در زمینه اخلاق علمی و حرفه ای در داخل و خارج کشور اشاره کردند و افزودند از جمله مراکز فعال در این زمینه می توان به انجمن ایرانی اخلاق در علوم و فناوری ،مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ،مرکز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهرا ، مرکز توسعه اخلاق علمی و حرفهای دانشگاه شیراز و در سطوح بین المللی نیز میتوان از «کمیسیون جهانی اخلاق در علم و فناوری» (World Commission on the Ethics of Scientific Knowledge and Technology) اشاره کرد.
رییس بنیاد نخبگان ابراز داشت: این اندیشه که «دانش قدرت است» سرلوحه رشد و توسعه بسیاری از کشورها قرار گرفته است و همان است که در مراجع و متون غربی به Knowledge is power ترجمه شده است. این تعبیرهمان است که در آموزه های دینی به «العلم سلطان» از آن یاد می شود. گروهی علم را انتخاب می کنند که بتوانند جهان و مخلوقات را تبیین کنند و بفهمند و از آن برای زندگی خود و دیگران برداشت هایی کارآمد و سازنده داشته باشند. رویکرد دگردیسی شده دیگر که محمل الهی در آن جدا و برجای مانده، علم را با رویکرد تغییر جهان و کسب قدرت در مسیر تملک طبیعت خواسته و آموخته است. نتیجه این رویکرد اخیر منجر به بحران های زیست محیطی و پنجه بر رخ طبیعت کشیدن شده است.
اغلب در مواجهه با ناهنجاری ها و عوارض با سه رویکرد روبروهستیم. این سه رویکرد عبارتند از: معضل، مشکل و مساله. گاهی مشاهده می شود اغلب پیش از تعیین مختصات و بن مایه های این سه رویکرد در مورد ناهنجاریهایی که با آن مواجهه صورت می گیرد، به صورت اغلب فلهای (Bulk) و مبتنی بر شانس در مقام رویارویی اقدام می شود و امکان موفقیت بیشتر در حل آن مورد کاهش می یابد. در حالیکه باید متوجه بود، شانس و شهود علمی تنها در سایۀ ذهن آماده و خلاق و تشخیص صحیح متبلور میشوند. اغلب با بنیه حل مساله به مواجهه با معضل میرویم، یعنی با استعداد و ظرفیتی کمتر از ماهیت معضل، با توان حل مسئله به مواجهه با آن اقدام می شود. این امر می تواند موجب هدر رفت منابع و حتی ممکن است باعث بروز سرخوردگی در حل معضل شود. رویکرد علم آن است که ابتدا با دقت، معضل را به مشکل تبدیل کند، سپس در صورت لزوم سطح مشکل را به مساله کاهش داده، و در پی آن برای حل مساله راه حل مناسب، و در حد امکان کم هزینه و درخور یافت شود. به نظر اینجانب باید شیوه پالایش خاص و یا پالایشگاهی فکری و مبتنی بر آنالیز دقیق داده ها، در هر حیطه برای تفکیک ماهیت هریک از سه رویکرد معضل، مشکل و مساله با حضور کارشناسان خبره و نخبه طراحی شود، تا با کمترین هزینه های معنوی و مادی موارد حل شوند. در این حالت ابتدا تشخیص داده می شود کدام عارضه معضل، کدام مشکل و کدام مساله است، و برای هر کدام از این ها باید چه بنیه ای پیش بینی شود و مسیر تحلیل و کاهش استعداد و توانایی عارضه، تا حل آن تشخیص داده و اجرا شود. جایگاه اخلاق نخبگی در روند صحیح اجرای این الگو از پدیده های انکار ناپذیر است..
در بخش دیگری از کارگاه دکتر طاهر پور اظهار داشت: در مجموع اخلاق علمی عامل مهمی در پیشگیری از بروز فریبکاری های احتمالی در محیط علمی است. رعایت اصول اخلاق علمی ضامن سلامت، پویایی و بالندگی مطالعات در حوزههای مختلف است و ارمغان آن برای جامعه، اعتمادی است که نسبت به یافتههای علمی ایجاد می شود و ان شاءالله وجود خواهد داشت.
در پایان کارگاه شرکت کنندگان نظرات و سوالات خود را مطرح کردند.