بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید

باسمه تعالی

نظر به تأکیدات مقام معظم رهبری در استفاده صحیح و مناسب از ظرفیت های علمی نخبگان در راستای توسعه کشور و لزوم حرکت انقلابی در مسیر رفع موانع و مشکلات تولید دانش و جنبش نرم‌افزاری در جلسه دیدار برخی از نخبگان علمی کشور با ایشان در مهرماه 1383، بنیاد ملی نخبگان کشور تشکیل گردید. هدف از تأسیس بنیاد، عبارت است از برنامه‌ریزی و سیاستگذاری برای شناسایی، هدایت، حمایت مادی و معنوی نخبگان، جذب، حفظ و بکارگیری و پشتیبانی از آنان در راستای ارتقاء تولید علم، فناوری و توسعه علمی و متوازن کشور و احراز جایگاه برتر علمی، فناوری و اقتصادی در منطقه براساس سند چشم‌ انداز کشور در افق 1404.

بنیاد نخبگان استان کرمانشاه در 19 دی ماه 1389 با حضور سرکار خانم دکتر سلطانخواه معاون محترم علمی و فناوری رئیس جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان وقت، فعالیت رسمی خود را آغاز کرد. از سال 1389 تا اردیبهشت ماه 1397 سرکار خانم دکتر اسلام پناه عهده دار تصدی ریاست بنیاد نخبگان استان بوده، و از خردادماه 1397  دکتر آوات طاهرپور از سوی جناب دکتر سورنا ستاری، معاونت محترم علمی و فناوری ریاست جمهور و رییس بنیاد ملی نخبگان به عنوان رییس بنیاد نخبگان استان کرمانشاه منصوب شد.

نیروی انسانی خبره و نخبگان دلسوز را سرمایه اصلی کشوربوده وارزشمندترین سرمایه سازمان، دانشگاه ها، استان ها و کشور هستند. از جمله وظایف بنیاد نخبگان شناسایی، جذب و افزایش اثربخشی نیروهای خبره و نخبه کشور است. با تدبیر مقام معظم رهبری ازسال 1383 با توجه به نگرانی های جدی خروج نخبگان و خبره گان از کشور، به منظور حفظ، نگهداری و جذب نیروهای نخبه کشور تاسیس شده و فعالانه در راستای اهداف عالیه بنیاد فعالیت می کند. وظیفه ای که به عهده بنیاد گذاشته شد این است که با کمک تمامی دستگاه ها، و مشورت با مراکز اجرایی و دانشگاه ها این مهم را به انجام برساند. بنابراین وظیفه بنیاد فراهم کردن شرایط مناسب، استفاده کردن از تمامی ظرفیت های اجرایی کشور و دادن مشورت فکری به منظورشناسایی، توانمندسازی، جذب و در نهایت الگوسازی و تکریم از نخبگان و شاخصین و استعدادهای برتر کشور است. برهمین اساس برنامه های جامعی را بنیاد ملی نخبگان کارشناسی کرده و تدارک دیده است. از سال های دانش آموزی به منظور هدایت و توانمند سازی دانش آموزان با کمک آموزش و پرورش و سایر ارگان ها این برنامه ها آغاز و پی گیری می شوند. در حوزه دانشجویی برنامه های شناسایی، جذب و افزایش اثربخشی، برای این قشرهدف به صورت جامعی در زمینه های گوناگون و با ارایه بسته های متنوع علمی و فرهنگی در نظر گرفته شده است. در بخش حوزه های علمیه برنامه های مفصلی آغاز شده که به فراخور نیاز با ارایه نظران کارشناسی در خصوص شناسایی و توانمند سازی طلاب برنامه های گسترده ای ارایه شده است. پس از دوران تحصیل برنامه های جامع و کارشناسی شده برای فارغ التحصیلان استعدادهای برتر و نخبه ، با توجه به تدبیر مقام معظم رهبری و با همکاری ستاد کل نیروهای مسلح در خصوص در گیر کردن نخبگان فارغ التحصیل با پروژه های گوناگون نظامی و غیر نظامی مورد نیاز جامعه در نظر گرفته شده است. فارغ التحصیل نخبه و استعداد برتر در سال در این راستا در دانشگاه ها و دستگاه های اجرایی و تحقیقاتی به ایفای نقش می پردازند، که این زمینه نیزگام مهمی در راستای توانمند سازی نیروهای نخبه و استعداد برتر کشور است. پس از دوران خدمت نظام وظیفه نیز برنامه های جامعی از سوی بنیاد ملی نخبگان اجرا می شود، مانند جذب این افراد در قالب جوایز جذب تا این مهم در استان به وقوع بپیوندد. با توجه به حجم کاری بالا در مجموعه این حوزه ها نیاز ضروری به همکاری تمامی دستگاه های اجرایی و دانشگاه ها در استان با بنیاد نخبگان استان کرمانشاه وجود دارد. جذب نیروهای نخبه و خبره در شرکت های دانشی و دانش بنیان با هماهنگی با بنیاد نخبگان استان از جمله زمینه های دیگر افزایش توانمند سازی این نیروها در کشور است. ازجمله اهداف دیگر بنیاد نخبگان استانی توجه ویژه به حرکت ها و فعالیت های استارتاپی در مراکز علمی استان است. در خصوص دانشجویان دکتری و پسادکتری و برای اجرای طرح های پژوهشی، بنیاد ملی نخبگان دارای برنامه های جامعی است که متقاضیان می توانند برای یافتن چارچوب این حمایت ها به پرتال بنیاد ملی نخبگان و بنیادهای نخبگان استان کرمانشاه مراجعه کنند. اطلاع رسانی و سوق نخبگان بسمت حل مشکلات جامعه از ضروریات امروز کشور است. کرمانشاه جزو حوزه های پر ظرفیت در زمینه های نخبگانی است و دانشگاه ها و اساتید برجسته کشوری در استان حضور دارند.

 

متن کامل اساسنامه بنیاد ملی نخبگان

از جمله فعالیت های بنیاد نخبگان استان کرمانشاه از مهر ماه سال 1397، ارایه و اجرای شیوه نامه "طرح هیوا" (طرح هدایت،یاری و واکاوی استعدادهای برتر) است. با توجه  به ظرفیت‌های استانی و ضرورت هدایت، یاری و واکاوی استعدادهای برتر در اجتماعات نخبگانی استان، تمرکز زدایی خدمات نخبگانی بنیاد استانی، و ایجاد فرصت‌های مناسب برای صاحبان استعدادهای برتر و نخبگان در مناطق مختلف استان، با ایجاد سازوکارهای حمایتی در زمینه‌های شناختی و همچنین ضرورت برنامه‌ریزی برای توانمندسازی افراد و گروه‌های نخبه‌ی دارای توانمندی در حوزه‌هایی که موردنیاز استان محل سکونت و کشور می باشد، شیوه‌نامه طرح هدایت،یاری و واکاوی استعدادهای برتر(هیوا) تدوین‌شده است. این طرح در شهریورماه 1397 در بنیاد نخبگان استان کرمانشاه مطالعه، طرح و تنظیم شد، و در مورخه 4 مهر 1397، جهت اجرایی شدن از سوی بنیاد ملی نخبگان ابلاغ شد.

به استناد رویکردهای کلی سند راهبردی کشور در امور نخبگان، شفاف‌سازی تعاریفی مانند نخبه، مستعد برتر و فعالیت نخبگانی، تبیین سیاست‌ها و مقررات بنیاد ملی نخبگان، نهادینه کردن فرهنگ نخبگانی، فرهنگ‌سازی در حوزه نخبگانی به‌منظور افزایش حس مسئولیت‌پذیری، نیازسنجی و شناسایی تسهیلات موردنیاز نخبگان، سرآمدان علمی، محققان، مستعدان برتر، مخترعان و جامعه نخبگانی از وظایف و اهداف بنیاد نخبگان استانی با رویکرد رفع تمرکزگرایی در قالب طرح هیوا است. همچنین در قالب طرح هیوا وجهه همت بنیاد نخبگان استانی تلاش برای اطلاع­رسانی مقررات و تسهیلات بنیاد ملی نخبگان به نخبگان و مستعدان برتر در استان، به‌منظور افزایش دسترسی این عزیزان در چارچوبی قانونمند و بر اساس ضوابط حاکم بر آئین‌نامه‌ها شناسایی و پشتیبانی می باشد. بنیاد نخبگان استان کرمانشاه جهت دستیابی به اهداف اجرائی سازی اقدام ملی از سند راهبردی کشور در امور نخبگان و اساسنامه بنیاد ملی نخبگان به عنوان اسناد بالادستی و نیز دستیابی به اهداف ذکرشده، "طرح هیوا" را تدوین کرده است. "طرح هیوا" می‌تواند یکی از ابزارهای مفید برای بومی‌سازی سند راهبردی کشور در امور نخبگان در استان کرمانشاه باشد.

  • لطفا در تنظیمات صفحه گروه های خبری را جهت نمایش انتخاب نمایید.