سازمان های مرتبط

تسهیلات و حمایت ها

 

نظر شما در باره محتوای سایت
 
مشاهده در قالب پی دی اف چاپ فرستادن به ایمیل
معاون سازمان برنامه‌و‌بودجه کشور در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان:

توسعۀ کارِگروهی نیازمند ایجاد زیرساخت اجتماعی و فرهنگی است

اربابی؛ معاون سازمان برنامه‌و‌بودجه کشور با اشاره به لزوم گسترش هم‌افزایی دستگاه‌های درون‌استانی برای انجام فعالیت گروه‌های پژوهشی، گفت: فعالیت‌های فرابخشی و بین‌نهادی یکی از زیرساخت‌های لازم برای فعالیت گروهی است.

 

زهرا اربابی؛ معاون سازمان برنامه‌و‌بودجه کشور در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اینکه بنا بر نوع فعالیت، باید روش کار اتخاذ شود، گفت: در برخی فعالیت‌ها کار فردی و در برخی دیگر کارِ گروهی نیاز است.

وی افزود: در حوزه‌های علمی، غالباً کارِ گروهی خروجی بیشتری دارد چراکه سبب به اشتراک‌گذاری داشته‌ها و دانسته‌ها افراد می‌شود؛ به همین دلیل اثرات ماندگارتری نیز بر جا خواهد گذاشت.

اربابی ادامه داد: متأسفانه علی‌رغم تمام الزامات موجود، فردگرایی در جامعۀ ایرانی بیشتر از تمایل به کارِ گروهی است و این موضوع نمادهای بسیاری در جامعه دارد. عدم‌موفقیت شرکت‌های تعاونی در ایفای نقش خود در اقتصاد کشور نیز به دلیل همین فردگرایی و فقدان‌پذیرش نظر جمع، رخ داد. این موضوع سبب می‌شود حتی در پاره‌ای موارد کارِ گروهی با روند کُندتری از فعالیت فردی پیش رود.

معاون سازمان برنامه‌و‌بودجه کشور ایجاد اعتماد اجتماعی را یکی از لازمه‌های گسترش فرهنگ کاری گروهی برشمرد و اظهار داشت: کارِ گروهی به آموزش بنیادین از دوران کودکی نیاز دارد اما متأسفانه روند فعالیت‌ها و حتی ارزشیابی فعالیت‌های دانش‌آموزان و دانشجویان و در سطوح بالاتر اعضای هیئت‌علمی همگی بر مبنای اقدامات فردی است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی سیستان‌وبلوچستان زیرساخت فرهنگی و اجتماعی را اصل دیگری در نهادینه‌شدن فرهنگ کارِ گروهی برشمرد و تصریح کرد: نمی‌توان با دستورالعمل فرهنگ خاصی را در جامعه نهادینه کرد. آموزش و تمرین سبب می‌شود افراد به باور لازم برای انجام کارِ گروهی برسند و بتوانند در سایۀ تعامل علمی و تحقیقاتی، ظرفیت‌ها و مزیت‌های موجود را به اهرم پیشرفت و توسعه تبدیل کنند.

وی ادامه داد: سیستان‌وبلوچستان سرشار از ظرفیت‌هایی مانند بخش انرژی‌های نو است که هنوز شناسایی و کشف نشده‌اند. این ظرفیت‌ها تنها در صورتی بالفعل می‌شوند که هم‌افزایی و تعامل بین‌دستگاهی ایجاد شود. یکی از عوامل توسعۀ هر کشوری، فعالیت‌های فرابخشی و بین‌نهادی بر محوریت هدفی کلان است. در این حوزه نیز، ظرفیت‌های استان باید بر اساس مزیت‌های بومی به گروه‌های تحقیقاتی و پژوهشی ارجاع داده شود و دستگاه‌های مربوطه نیز حمایت کافی را انجام دهند.

اربابی خاطرنشان کرد: ساختار اداری باید به گونه‌ای باشد که علاوه بر منافع سیستم، مصالح کشور نیز مدنظر مدیران و مسؤولان دستگاه‌ها باشد تا مزیت‌های بومی احصا شده و سپس در قالب پروژه‌های تحقیقاتی به گروه‌های پژوهشی ارجاع داده شود.

معاون سازمان برنامه‌و‌بودجه کشور با تأکید بر لزوم طبقه‌بندی اطلاعات، یادآور شد: یکی دیگر از مشکلات موجود، فقدان‌وجود بانک اطلاعاتی از نیازهای، ظرفیت‌های، مزیت‌ها و استعدادهای انسانی استان‌ها است. دستگاه‌های مختلف باید اطلاعات خود را در این زمینه‌ها به اشتراک بگذارند تا بتوان بر مبنای آن، جهت‌دهی مناسب به توان استان داده شود.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی سیستان‌وبلوچستان بر لزوم حرکت به سمت دانشگاه نسل‌سوم تأکید کرد و گفت: دانشجوی منفعل و سیستم سنتی دانشگاه سبب شده، اساتید دانشگاهی نیازی به دریافت علم‌روز حس نکنند و همچنان با همان اصول سنتی و سرفصل‌های ناکارآمد قبلی، تدریس و پژوهش کنند. در این روند، دانشگاه کمترین نقش را در پیشرفت منطقه‌ای و توسعۀ بومی ایفا می‌کند.

اربابی در پایان خاطرنشان کرد: امروزه دانشگاه‌، مهمترین نهاد برای آموزش کارآفرینی و تربیت نیروی‌انسانی اشتغال‌زا در کشورهای توسعه‌یافته معرفی می‌شود.